راههاي كنترل سريع خشم به روش (مانترا)

راههاي كنترل خشم با الهام از راه كارهاي پيشنهادي از سوي متخصصان و افراد خبره در اين زمينه مي تواند نتيجه اي بهتر و موفقيت اميز تر داشته باشد. در اين بخش با برخي از انها آشنا مي شويد.

اينكه گاهي در زندگي عصباني شويم، كاملا طبيعي و عادي است؛ چرا كه در برخي مواقع حتي موارد كوچك هم مي توانند ما را تحريك كنند. متاسفانه خشم و عصبانيت احساساتي هستند كه به سختي مي توان آنها را كنترل كرد اما با به كارگيري چند روش كارآمد مي توان تلاشي سودمند در جهت كنترل اين احساسات كرد. 

امافراموش نكنيد سلامتي مهمترين بخش زندگي هر فرداست و فردي كه مدام عصباني مي شود، بايد در انتظار بيماري هايي نظير افزايش فشار و قند خون باشد.
 
در اين مطلب قصد داريم با ارائه چند راهكار مفيد به شما كمك كنيم تا به آساني بتوانيد خونسردي تان را حفظ كنيد. اين مطلب را تا انتها بخوانيد.
 
 
 
1- نفس عميق
 
بهترين حالت آن است كه از روش هاي 4-6-8 استفاده كنيد؛ يعني نفس عميق بكشيد و تا 4 بشماريد و در نهايت نفس خود را بيرون بدهيد و تا 8 بشماريد. اين تمرين را حداقل 4 بار تكرار كنيد. در كنار نفس عميق، شمردن تا 10 هم توصيه مي شود. گرچه با انجام اين كار خشم كاملا از بين نمي رود و مسئله برطرف نمي شود اما اين روش مي تواند شما را از هرگونه واكنش سريع و تصميمات غيرمنطقي بازدارد.
 
 
 
2- اهميت ندادن به خشم
 
مسلم است كه خشم خود را به سادگي نمي توانيد مهار كنيد اما ياد بگيريد كه با مهم جلوه دادن خشم، فرياد زدن و حتي كوبيدن در نمي توانيد بر خشمتان غلبه كنيد؛ پس به اي اين كارها، بكوشيد تا خشمتان را مانند يك ابر تصور كنيد؛ يعني احساس كنيد كه خشم الان اينجاست ولي همزمان و به سرعت در حال حركت و گذر است.
 
 

روش هاي كنترل خشم 

 
3- گفتگو با دوستان
 
وقتي به قدري عصباني هستيد كه نمي دانيد چگونه بايد از اين حالت بيرون بياييد، بهتر است با يكي از دوستان صميمي تان تماس بگيريد و از ته دل درباره خشم خود صحبت كنيد تا حالتان بهتر شود.
 
 
 
4- فرونشاندن خشم
 
در مواقعي كه بسيار عصباني هستيد، لازم است خشمتان را تخليه كنيد. در اين مواقع حركت، بهترين وسيله براي رهايي سريع از عصبانيت است؛ زيرا با حركت، هورمون استرس كاهش مي يابد و هورمون اندروفين يا همان هورمون شادي آزاد مي شود. يكي ديگر از راهكارهاي مفيد براي زدودن خشم، پياده روي يا دويدن در اطراف منزل است.
 
 
5- مراقبه و تعمق
 
اگر دائما عصباني مي شويد، بايد مراقبه كردن را تمرين كنيد. روزانه 10 دقيقه تمرين لازم است تا بتوانيد ذهن تان را هنگام عصبانيت شديد در عرض چند ثانيه آرام كنيد؛ براي اين منظور جاي راحتي را انتخاب كنيد، چشم ها را ببنديد و سپس آگاهانه بر روي تنفس خود متمركز شويد و چگونگي ورود و خروج هوا را در بدنتان احساس كرده و بعد تمركز كنيد و حتي الامكان بكوشيد تا از افكار خود خارج نشويد. اين تمرين به شما كمك مي كند تا در زمان عصبانيت به سرعت خود را آرام كنيد!
 
 
6- استفاده از وسيله اي براي تحريك
 
اجازه بدهيد با مثالي موضوع را روشن كنيم؛ مثلا نيش پشه را مي توان از طريق خارش در مدت كوتاهي دفع كرد؛ پس براي اينكه خشم تان را بپوشانيد، لازم است از يك محرك شديدتر استفاده كنيد؛ براي نمونه مي توانيد آب نبات زنجبيلي بمكيد يا يك فلفل قرمز را چندين بار گاز بزنيد؛ پس، از اين به بعد براي كنترل خشم در كيف دستي يا در كشوي ميزتان چندين آب نبات زنجبيلي يا خوراكي هايي از اين قبيل قرار دهيد.
 
7- لبخند زدن
 
در مواقعي كه بسيار عصباني هستيد، سعي كنيد يك بار لبخند بزنيد؛ زيرا تنها وقتي كه حال خوبي داريم، لبخند نمي زنيم؛ بلكه در زماني كه مي خواهيم حال بهتري داشته باشيم نيز لبخند به لبانمان مي نشيند؛ علاوه بر آن خنده استرس را كم مي كند، فشار خون را كاهش مي دهد و نيروهاي دفاعي بدن را قوي تر مي كند. فراموش نكنيددر هر صورت، لبخند ارزشمند است.
 
 

كنترل خشم و عصبانيت 

 
8- مقايسه ممنوع
 
گاهي اوقات علت عصبانيت افراد مقايسه خودشان با ديگران است؛ مثلا شخص مي گويد كه درآمد همكارم بيشتر از من است يا اتومبيل همسايه ام بهتر از اتومبيل من است و يا مواردي از اين دست. خود را با ديگران مقايسه نكنيد و تنها موقعيت خاص خود را در نظر بگيريد. اگر از موقعيت فعلي تان ناراضي هستيد يا فكر مي كنيد موقعيت ديگران بهتر از وضعيت فعلي شماست، آستين تان را بالا بزنيد و كمي اوضاع را تغيير دهيد. در هر حال در هنگام مقايسه كردن خود با ديگران هرگز عصباني نشويد و بيشتر به فكر خود باشيد.
 
 
9- انديشيدن به مانترا
 
«مان» به معني فكر و «ترا» به معني آزاد شدن است؛ در حقيقت مانترا مجموعه اي از كلمات و آواهايي است كه با لحن خاص و به دفعات تكرار مي شوند و به آن دليل كه مانترا تاثير مثبتي بر جسم و روح مي گذارد، در مراقبه كاربرددارد. مانترا به تعادل ذهني كمك مي كند و از اين طريق باعث مي شود عصبانيت ما سريع تر فروكش كند يا ديرتر ظاهر شود.
 
به يك جمله يا يك شعار فكر كنيد كه بتواند شما را در چنين موقعيتي آرام كند. در مواقع خشم با جملاتي نظير «آن ارزش ندارد»، «من كاملا آرام هستم»، مانترا را در خود ايجاد كنيد و خود را از خشم برهانيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.